[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

SV: hjulinställning (men numera våg)



Kvack!
Jag vägde på jobbet härom året.
Hörn för hörn.
Fick ihop strax över 1300 kg med full tank, utan AC, förare och verktyg.
Denna vågen är kalibrerad och visar +/- 5 kg.

Jo, även dessa papper ligger hemma...

/BC, lååångt under 70 kg

> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454] 
> [mailto:tomas.gunnarsson@pharmacia.com] 
> Skickat: den 28 maj 2002 14:01
> Till: 'Thomas Tornblom'
> Kopia: detomaso@detomaso.nu
> Ämne: RE: hjulinställning
> 
> 
> Med de 80 kilona återinförda ser det mycket mer sannolikt ut. 
> Din bil borde
> väga obetydligt annorlunda än min i grundkonstruktionen. Sen 
> tillkommer
> några tiotal kilo på tyngre hjul, vinge och 
> klimatanläggningen kanske. Jag
> har 1510 i papperen om jag minns rätt.
> 
> Tomas
> 
> Delvikt	Summa
> tot	1580	1580
> 		
> f	660	
> b	920	1580
> 		
> v	840	
> h	780	1620
> 		
> vf	380	
> hf	320	
> vb	480	
> hb	460	1640
> 
> -----Original Message-----
> From: Thomas Tornblom [mailto:Thomas.Tornblom@Hax.SE]
> Sent: den 28 maj 2002 13:57
> To: GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]
> Cc: detomaso@detomaso.nu
> Subject: RE: hjulinställning
> 
> 
> 
> > From: "GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]" 
> <tomas.gunnarsson@pharmacia.com>
> > To: "'Thomas Tornblom'" <Thomas.Tornblom@Hax.SE>
> > Cc: "'detomaso@detomaso.nu'" <detomaso@detomaso.nu>
> > Subject: RE: hjulinställning
> > Date: Tue, 28 May 2002 07:49:27 -0400
> > 
> > Jag tycker siffrorna låter låga. Jag vägde mig (och bilen) 
> häromåret på
> > bilprovningens våg i Uppsala och den lär inte ha någon 
> offset på 80 kg då
> > den skall användas vid regbesiktningar. Jag vägde bara 
> axelvis och totalen
> > och fick 650 kg på framaxeln och 900 på bakaxeln. Totalen 
> blev snyggt
> 1550.
> > Då var det med mig i (7... eh, 85 kg sådär), tämligen full tank,
> reservhjul
> > (fram), domkraft (fram), brandsläckare (kupen), AC (tror 
> jag) men ingen
> > bagagebalja. Det verkar otroligt att GT5an är så mycket 
> lättare än min
> bil.
> > Vad står det i dina regpapper Thomas?
> 
> 1540, har jag för mig.
> 
> Jo, som jag sa så går summorna ihop bättre om man adderar 
> cirkus 50kg till
> varje 
> vikt.
> 
> > 
> > Tomas
> > 
> 
> Thomas
> 
> > -----Original Message-----
> > From: Thomas Tornblom [mailto:Thomas.Tornblom@Hax.SE]
> > Sent: den 28 maj 2002 13:38
> > To: detomaso@detomaso.nu
> > Subject: RE: hjulinställning
> > 
> > 
> > Eftersom jag åker leksaksbil till jobbet idag, och passerade en av
> > vägverkets 
> > vågar på väg till Hansen, så kunde jag givetvis inte hålla mig:
> > 
> > ---
> > tot: 1500
> > f: 580
> > b: 840
> > v: 760
> > h 700
> > vf: 300
> > hf: 240
> > vb: 400
> > hb: 380
> > ---
> > 
> > Vågen är väl närmast avsedd för tunga fordon, och 
> precisionen lämnar väl
> > kanske 
> > en del att önska.
> > 
> > Om man tittar på siffrorna ovan så verkar upplösningen inte 
> vara den allra
> 
> > bästa (20kg?). Den står dessutom konstant på 80kg när inget 
> finns på den. 
> > Siffrorna ovan är kompenserade för det.
> > 
> > Man ser ju att den är rätt baktung.
> > 
> > Balansen V/H verkar rätt bra tycker jag, med 60kg mera på 
> vänster sida. Nu
> 
> > väger jag iofs några kg mera, men rätt OK ändå.
> > 
> > Om man lägger till nånstans 40 - 60kg på alla siffror så 
> blir summorna
> > ganska 
> > hyfsade.
> > 
> > Fulltankad med förare, men utan reserv och verktyg.
> > 
> > Jag testade F/B från båda håll på vågen, och fick samma värden.
> > 
> > Thomas
> > 
> 
> Real life:      Thomas Törnblom             Email:  
> Thomas.Tornblom@Hax.SE
> Snail mail:     HB Hax                      Phone:    +46  18 290 290
>                 Banvallsvägen 14            Fax:      +46  18 290 291
>                 S - 754 40 Uppsala, Sweden  Cellular: +46  70 261 1372
>