[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

RE: hjulinställning



Med de 80 kilona återinförda ser det mycket mer sannolikt ut. Din bil borde
väga obetydligt annorlunda än min i grundkonstruktionen. Sen tillkommer
några tiotal kilo på tyngre hjul, vinge och klimatanläggningen kanske. Jag
har 1510 i papperen om jag minns rätt.

Tomas

Delvikt	Summa
tot	1580	1580
		
f	660	
b	920	1580
		
v	840	
h	780	1620
		
vf	380	
hf	320	
vb	480	
hb	460	1640

-----Original Message-----
From: Thomas Tornblom [mailto:Thomas.Tornblom@Hax.SE]
Sent: den 28 maj 2002 13:57
To: GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]
Cc: detomaso@detomaso.nu
Subject: RE: hjulinställning



> From: "GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]" <tomas.gunnarsson@pharmacia.com>
> To: "'Thomas Tornblom'" <Thomas.Tornblom@Hax.SE>
> Cc: "'detomaso@detomaso.nu'" <detomaso@detomaso.nu>
> Subject: RE: hjulinställning
> Date: Tue, 28 May 2002 07:49:27 -0400
> 
> Jag tycker siffrorna låter låga. Jag vägde mig (och bilen) häromåret på
> bilprovningens våg i Uppsala och den lär inte ha någon offset på 80 kg då
> den skall användas vid regbesiktningar. Jag vägde bara axelvis och totalen
> och fick 650 kg på framaxeln och 900 på bakaxeln. Totalen blev snyggt
1550.
> Då var det med mig i (7... eh, 85 kg sådär), tämligen full tank,
reservhjul
> (fram), domkraft (fram), brandsläckare (kupen), AC (tror jag) men ingen
> bagagebalja. Det verkar otroligt att GT5an är så mycket lättare än min
bil.
> Vad står det i dina regpapper Thomas?

1540, har jag för mig.

Jo, som jag sa så går summorna ihop bättre om man adderar cirkus 50kg till
varje 
vikt.

> 
> Tomas
> 

Thomas

> -----Original Message-----
> From: Thomas Tornblom [mailto:Thomas.Tornblom@Hax.SE]
> Sent: den 28 maj 2002 13:38
> To: detomaso@detomaso.nu
> Subject: RE: hjulinställning
> 
> 
> Eftersom jag åker leksaksbil till jobbet idag, och passerade en av
> vägverkets 
> vågar på väg till Hansen, så kunde jag givetvis inte hålla mig:
> 
> ---
> tot: 1500
> f: 580
> b: 840
> v: 760
> h 700
> vf: 300
> hf: 240
> vb: 400
> hb: 380
> ---
> 
> Vågen är väl närmast avsedd för tunga fordon, och precisionen lämnar väl
> kanske 
> en del att önska.
> 
> Om man tittar på siffrorna ovan så verkar upplösningen inte vara den allra

> bästa (20kg?). Den står dessutom konstant på 80kg när inget finns på den. 
> Siffrorna ovan är kompenserade för det.
> 
> Man ser ju att den är rätt baktung.
> 
> Balansen V/H verkar rätt bra tycker jag, med 60kg mera på vänster sida. Nu

> väger jag iofs några kg mera, men rätt OK ändå.
> 
> Om man lägger till nånstans 40 - 60kg på alla siffror så blir summorna
> ganska 
> hyfsade.
> 
> Fulltankad med förare, men utan reserv och verktyg.
> 
> Jag testade F/B från båda håll på vågen, och fick samma värden.
> 
> Thomas
> 

Real life:      Thomas Törnblom             Email:  Thomas.Tornblom@Hax.SE
Snail mail:     HB Hax                      Phone:    +46  18 290 290
                Banvallsvägen 14            Fax:      +46  18 290 291
                S - 754 40 Uppsala, Sweden  Cellular: +46  70 261 1372