[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
RE: SV: Bränsletryck.
-----Original Message-----
From: Tomas Sundqvist [mailto:tomas.sundqvist@bredband.net]
Sent: den 29 augusti 2002 14:37
To: Thomas Tornblom
Cc: anders.hellberg@bredband.net; detomaso@detomaso.nu
Subject: Re: SV: Bränsletryck.
Thomas Tornblom wrote:
> Tom Monroe ("How to Rebuild Ford V8 Engines") rekommenderar ¾ - 1¾ varv,
men för
> mera än fisåkning brukar man väl rekommendera så lite som möjligt, utan
att det
> skramlar, just för att minimera risker för "pump-up"?
Schimsat mina så att tryckarna just precis spänner an mot stötstängerna. När
motorn
blir var så förmodar jag att oljan som åker i stötstängerna är varmare än
blocket så
inspänningen borde rimligen bli bättre om den ändras alls.
>>Jag tror stötstångsoljan håller en temp mycket nära blockets. Oljan blir
mest upphettad i lagren och uppe i topparna och den olja som passerar genom
lyftarna är "fräsch" från pumpen.
>
>
> Fast Tomas Gunnarsson sa någon gång att riktiga rejsputtar har dem
inskruvade så
> att de nästan bottnar, detta för att få så långa tider som möjligt.
>
Riktiga rejsputtar åker inte hydraulkam!
>>Riktigt, men i vissa raceklasser får man inte byta lyftartyp från vad som
är std och då får man nöja sig med det som bjuds. Troligen kör de med
_ganska_ hårda ventilfjädrar...
>
> Fast om kamtiderna börjar bli längre än 720 grader är det väl inte helt
> lyckat...
> Thomas T (många T{h}omas blir det...)
Kan aldrig bli för många T(h)omas
Tomas S
>>Det har kommit klagomål från sittande styrelsemedlemmar på just detta men
jag tycker vi kan gadda ihop oss mot honom ifall det kommer till
handgripligheter. Heta tips från Aaron finns på nätet:
http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=513468
Kompletterande info:
http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=525585
Aaron vet hur man handskas med besvärligheter:
snip
Björnar är snälla, men kan vara jobbiga om man klappar dem för hårt. Då är
det bara att attackera dem.
eosnip
De av oss som åkte tillsammans genom Tyskland kanske finner detta
orienteringstips intressant:
snip
- Man måste titta på den vita och den röda pilen på kompassen. Den vita
pilen pekar mot kallt, den röda mot varmt. Nu pekar den vita mot sjön, det
betyder att det är kallt i vattnet, säger Aaron seriöst och går vidare i den
röda pilens riktning:
- Vi går mot det varma, men det kan ta lång tid, varnar han.
eosnip
Tomas, en av de många