[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re[4]: ZF synchro behavior



     Riktigt! Jag har själv märkt att det krävs noggrannare urkopplande när 
     lådan är varm och jag vill backa. Det är fenomenet med låg inre 
     friktion som du nämner. Hör av dig om du behöver hjälp med testandet, 
     det är lite bökigt att kolla alla grejer i motorrummet samtidigt som 
     man trampar på pedalen... :-) Glöm inte möjligheten till det fel som 
     vår namne Sundqvist hade med en kopplingslamell som svällde en aning 
     när den inte var inspänd mellan tryckplattan och svänghjulet. Omöjligt 
     att få den att inte dragga! :-(
     
     Tomas


______________________________ Reply Separator _________________________________
Subject: Re: Re[2]: ZF synchro behavior
Author:  Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@sweden.sun.com> at Internet-europe
Date:    2000-09-20 10:23


Jag slänger med listan. Kan ju bli en intressant diskussion. 
---
Givetvis är anledningen till att det blir tyst när jag går via en framåtväxel 
att lådan stannar.
     
Jag skall kolla att kopplingen kopplar ur ordentligt. Borde vara ganska enkelt:
     
1) Trampa ur, vänta, lägg i backen
     
2) Trampa ur, lägg i framåtväxel, lägg i friläge, vänta, lägg i backen.
     
Skillnaden är att 2 visar om kopplingen drar så mycket att lådan börjar snurra 
trots att den är frikopplad.
     
1 & 2 tyst -> inget problem med kopplingen
     
1 skrap, 2 tyst -> lådan har låg inre friktion, kopplingen drar lite
     
1 & 2 skrap -> kopplingen drar för mycket
     
Thomas
     
     
> Date: Wed, 20 Sep 2000 10:05:39 +0200
> From: Tomas.Gunnarsson@eu.pnu.com (Tomas Gunnarsson) 
> Subject: Re[2]: ZF synchro behavior
> To: Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@sweden.sun.com> 
> Content-Description: cc:Mail note part
> X-MIME-Autoconverted: from quoted-printable to 8bit by dumle.Sweden.Sun.COM id
     
KAA16089
> 
>      Men du sa också att du bromsade lådan genom att peta i en framåtväxel 
>      innan du lägger i backen. Detta tyder på att lådan inte stannar när du 
>      trycker ner kopplingen. Även om du saknade synkning helt på ettan 
>      skulle det inte skrapa om du tryckte ner kopplingen, väntade och sen 
>      la i ettan. Det kan vara att synkningen inte funkar så bra på låga 
>      varv och att det är mer eller mindre i sin ordning. Det som aldrig 
>      skall hända är dock att lådan fortsätter snurra när man trycker ner 
>      kopplingen.
>      
>      Tomas
> 
> 
> ______________________________ Reply Separator 
_________________________________
> Subject: Re: ZF synchro behavior
> Author:  Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@sweden.sun.com> at Internet-europe 
> Date:    2000-09-20 09:37
> 
> 
> Mjae, om jag slarvar med kopplingen, och problemet inte triggar, så stretar 
> synkringarna. När det händer känns det ungefär som att lägga i backen, inget 
som
>      
> helst motstånd från synkringarna.
>      
> Thomas
>      
> > Date: Wed, 20 Sep 2000 09:13:05 +0200
> > From: Tomas.Gunnarsson@eu.pnu.com (Tomas Gunnarsson) 
> > Subject: Re: ZF synchro behavior
> > To: Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@sweden.sun.com> 
> > Content-Description: cc:Mail note part
> > X-MIME-Autoconverted: from quoted-printable to 8bit by dumle.Sweden.Sun.COM 
id
>      
> JAA14014
> > 
> >      Kopplingen draggar nog lite. Blir det bättre om du är extremt noga med 
> >      att trycka kopplingspedalen i botten?
> >      
> >      Tomas
> > 
> > 
> > ______________________________ Reply Separator 
> _________________________________
> > Subject: ZF synchro behavior
> > Author:  Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@sweden.sun.com> at Internet-europe
     
> > Date:    2000-09-20 02:03
> > 
> > 
> > I have noticed an anomaly with my ZF and like to know if others have the 
same 
> > problem.
> >      
> > The ZF frequently grind the gears when going from neutral to first. This 
only 
> > happens if I stop and have first gear engaged for a while (clutch depressed 
> > naturally) and then put it in neutral and release the clutch. 
> >      
> > If I first put it in some other gear before going to neutral, then there's 
no 
> > problem.
> >      
> > It doesn't feel like the synchros are worn (the car has only ~39000 km on 
the 
> > odo) more like they never engage. There is never any problem shifting 
through 
> > the gears, either up or down, unless I'm sloppy with the clutch. 
> >      
> > I'm using Mobil 1 synthetic trans oil. 
> >      
> > This is no major problem, just another habit to pick up. I alread go to a 
> > forward gear before reverse to avoid grinding.
> >      
> > Thomas
> >      
> >      
> > 
>      
>      
> Thomas Tornblom          Tel: +46 8 631 2100   E-mail: Thomas.Tornblom@Sun.SE 
> Sun Microsystems AB      Fax: +46 8 631 1102
>      
> 
     
     
Thomas Tornblom          Tel: +46 8 631 2100   E-mail: Thomas.Tornblom@Sun.SE 
Sun Microsystems AB      Fax: +46 8 631 1102