Lite information om DeTomasos olika bilar:
1971 startade tillverkningen av Panteran, första bilarna har ett annorlunda dörrlås (se bild), senare modeller fick lås av fyrkantigt typ, vanligt på andra bilar från området.
Sikten för hastighetsmätaren och motorns varvtal skyms kraftigt av ratten på tidiga instrumenteringen, detta förbättrades med den senare instrumenteringen.
Utrymmet på denna sida är inte större. Men väl inne i bilen är komforten otroligt bra, trots de extremt små utrymmena. På denna bil har högtalare monterats i fotbrunnen, detta hjälper inte till, men lösningen är att föredra istället för att förstöra orginal dörrsidorna, då dessa är extremt svåra att få tag på utan hål efter högtalare!
Tidiga bilar har även en annan konstruktion på motorhuven (ja, huven bak) med ett luftgaller strax innan huven. dessa bilar har även tanklocket där inne!(måste alltså öppna huven för att tanka...) Vissa tidiga bilar har även tanken i aluminium!, som normalt är i stålplåt och alltså kan rosta om bilen stått oanvänd länge. För att byta tank måste hela motor och växellådspaketet lyftas ur bilen, problem här betyder ofta mycket jobb under lång tid.
Under den främre huven på bilen (det som på de flesta andra bilar utgör motorhuv) finns reservhjulet, ett nödhjul som fylls på med en burk med komprimerad luft!(orginal) Bilen på bilden har ett annorlunda däck och fälg(efter trettio år så borde ju däck vara bytta...). Smartast är att bara använda nödhjulet fram och om nytt däck behövs bak, flytta framhjulet dit. Men var gör man av ett trasigt däck på 10 tums fälg???
Baken på en Pantera glömmer ingen som blivit omkörd av en...
1971 -
Den tidiga typen av dörrlås, endast på bilar av årsmodell 1971.
Instrumentpanelen på förarsidan i en tidig bil.
Det är trångt på förarplatsen, inget extrautrymme för stora nordbor! Därför är modifieringar av detta ofta förekommande av olika typer.
Instrumentpanelen på passagerarsidan i en tidig bil.
Motorhuven på en tidig Pantera.
1. - Tanklock. 2. - Perforerat ventilationsgaller.
Främre bagage på en tidig bil.
1. Bromsservo 2. Nödhjul(ej orginal).
3. Kylare med elfläktar, något framåtlutad jämfört med original 4. Huvudcylinder koppling
5. Plats för batteri, denna bil har batteriet flyttat till motorrummet 6. Friskluftsintag(se text).
7. Huvudbromscylinder 8. Spolarvätska till framrutan.
Friskluftsgallret på Panteran, nummer 6 på bilden var endast inkopplat på de första hundra bilarna! Detta togs senare bort av någon anledning. Bilen på bilden har den senare typen av luftintag, dvs utan friskluftsinsläpp. Ägaren Tomas Gunnarsson har modifierat detta så att frisk luft leds till kupefläkten från utrymmet under gallret. Liknande lösning finns original på mycket sena L-bilar.
Baken på en tidig bil.
1. AC-kondensorn.
Bakre grill. Kondensorn till luftkonditioneringen och en elfläkt sitter innanför gallret.
Tidigare bilar har högre motoreffekt, ju äldre desto högre, pga att avgasreningskraven i USA hårdnade under de första åren på 70-talet.
Motorn är Ford 351ci Cleveland som utvecklar runt 350hp, i orginalskick. Många bilar har fått de flesta interna motordelarna bytta, detta ger ändrad motoreffekt...
Bilen är utrustad med en växellåda från ZF som är 5-växlad och har lamelldiff. Tidiga modeller har även en annorlunda växellåda med annan utväxling och infästning i kaross/chassi.