Lite information om DeTomasos olika bilar:

 

P a n t e r a - G T 5 s
1985 - 1989

De Tomaso Pantera GT5s 1988
De Tomaso Pantera GT5s 1988. Bilden tagen 1999 på Rosersbergs slott

1985 startade tillverkningen av GT5s Panteran, bilen får nu ett modernare utseende som är mer harmoniskt med mjukare linjer, släktskapet med "popnitade skärmbreddare" och dyl är nu historia och bilen ser nu ut som den är "en" bil och inte en 70-talsbil som blivit uppgraderad och påbyggd. Bilen blir nu ännu mer en lyxig sportvagn, med pris därefter. Ett mindre antal tillverkades under de fem år denna modell var i produktion. Modellen har ett tydligt drag från första Panteran, frontpartiet. Man kan även tydligt se vad som skulle komma!

Modellen är mycket ovanlig i Sverige.

De Tomaso Pantera GT5s 1988
De Tomaso Pantera GT5s 1988. Bilden tagen 1999 på Rosersbergs slott

Detta gör den mycket användbar som daglig bil!
Vilka andra sportbilar funkar som det? Vilka andra sportbilar kan Du åka till närmaste verkstad och få service och delar... Om nu (gud förbjude) motorn skulle rasa, så får Du en ny motor till priset av ett grenrör till en av de andra "sportbilarna"... För att inte tala om inköps priset av bilen.

Motorn är ännu Ford 351ci Cleveland som utvecklar runt 300hp.
Bilen är som tidigare utrustad med en växellåda från ZF som är 5-växlad och har lamelldiff.
Detta ger bilen imponerande prestanda 0 - 100km/h på 5,9 sekunder, och 1/4 mile på 14.3 sekunder och 162km/h i standard utförande.
Toppfarten är begränsad av motorns varvtal, och varvräknarens rödmarkering gör att hastighetsmätaren stannar på 231km/h. Vilket även det är imponerande med tanke på att däcken är breda som en Fiat....