[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Termobryter for radiatorvifte



Hei Thomas,

Jeg syntes de så uvanlig store ut og antok at de var spesielle. Men da kan  
jeg kanskje ta meg en tur til Biltema. De har til enkelte bilmodeller, men  
gjengedimensjon er ikke oppført.

Du har nok rett i at en av termostatene sitter i utløpet. Kanskje husker  
jeg feil, og det er bare en av viftene som går kontinuerlig.

Takker og bukker.

hilsen espen :-)

På Tue, 17 Apr 2007 23:05:02 +0200, skrev Thomas Tornblom  
<Thomas.Tornblom@Hax.SE>:

> Espen Graffer skrev:
>> Hei,
>> Jeg har idag skrudd ut begge termobryterene fra radiatoren på min -85  
>> Deauville. Begge kjøleviftene går kontinuerlig når motoren har blitt  
>> varm. Det skal vel ikke være slik?
>>  Begge bryterene er merket 82/72. Det stemmer bra at viftene starter på  
>> 82 grader. Gjengene er M22 x 1,5.
>> Hvor kan jeg kjøpe nye brytere med høyere temperatur, f.eks 92 grader?  
>> Jeg har 88 gr. termostat.
>
> M22 x 1,5 är den vanliga dimensionen och du kan nog få tag på brytare i  
> vilken reservdelsbutik som helst.
>
> Det stämmer som du säger att de kommer nog aldrig att stanna om de har  
> så låg temp. Om kylaren är av sama konstruktion som Panterakylaren så  
> sitter den ena brytaren på inloppssidan, och där kommer ju aldrig  
> svalare vatten än termostatens öppningstemp.
>
> Du skulle kunna ha en 82° på utloppssidan eftersom där skall ju vattnet  
> vara svalare. 87° kanske funkar ännu bättre.
>
> 95° är en rätt vanlig temperatur.
>
> Jag körde med 95° på inloppet och 82° på utloppet innan jag kopplade  
> fläktstyrningen till insprutet.
>
>>  Jeg har ikke noe elektrisk skjema. Noen som vet hvordan kjøleviftene  
>> er koblet? Har de en forbindelse til A/C?
>
> Jag antar att A/C:n använder samma fläktar i Deauville och Longchamp, så  
> det finns nog något relä som startar en eller båda fläktarna nár A/C:n  
> går.
>
>
>>  Takker.
>>  hilsen espen
>>
> Hilsen,
> Thomas
>
>