Re: SV: bromsvätska

> Subject: SV: bromsvätska
> Date: Wed, 6 Jul 2005 15:19:08 +0200
> From: Björn Carlsson <bjorn.carlsson@sapagroup.com>
> To: "pantera klubb listan" <detomaso@detomaso.nu>
>
> Jag håller med Törnblom och rekommenderar vanlig bromsvärska av modell Dot 4
eller 5.

Inte dot5!!!!!!!!!!!!!!! Det är ju silikongeggan. Dot 5.1, vilket är av samma
glykoltyp som dot 3 och dot4,  kan ev användas.

> Men av en liten annan anledning.
> Racingvätskan brukar inte suga åt sig vatten så bra!
> Värsta exemplet är silkon-dito.
> (Förutom att den inte är kompatibel med vanlig bromsvätska)
>
> För vår körning är det bättre att vatten sugs upp och att man skiftar vätskan
vartannat år för att få med sig fukten ut. Raceputtarna skiftar vätska eftar
varje lopp och renoverar sina system så ofta så det är andra förutsättningar.

> Vätska från Mekonomen eller Feltema duger bra.
>
> /BC

Thomas

Thomas Tornblom
> Skickat: den 4 juli 2005 10:49
> Till: detomaso@detomaso.nu; atypi@yahoo.se
> Ämne: Re: bromsvätska

> Det är nog bättre med vanlig dot 4 bromsvätska än racingvätska. Racingvätskan
är mera hygroskopisk än vanlig vätska, vilket ökar risken för att den drar åt
sig vatten.

> Thomas
>

> !DSPAM:42cbdaac11824305342583!

Real life:      Thomas Törnblom             Email:  Thomas.Tornblom@Hax.SE
Snail mail:     Banvallsvägen 14            Phone:    +46  18 290 290
                S - 754 40 Uppsala, Sweden  Cellular: +46  70 261 1372