From: "Lars Andersson" <atypi@yahoo.se>
To: "SDTK-lista" <detomaso@detomaso.nu>
Sent: Friday, June 17, 2005 6:59 PM
Subject: Fråga om elektronik..

Hej,
jag har fixat lite med kylfläktarna på Panteran.
Fläktarna styrs av reläer som drar via termokontakt
på kylarslangen, samt via knapp från kupén.

Problemet är att när termokontakten sluter
så kortsluter jag slingan och säkringen går sönder.
(Via knapp går det däremot bra!)

Fråga

1. Kan man sätta in ett motstånd eller liknande för
att inte slingan ska kortsluta?

1.1 Vart kan man tänkas hitta en sådan komponent???

2. Varför kortsluter den, när inte slingan via knapp
gör det? Erbjuder knappen i sig ett visst motstånd möjligen?

till sist...

3. Termokontakten sluter vid 88 grader. Är det för tidigt?

/Lasse, Söderköping