Re: tack...

> From: "Jocke" <scuderia.jg@telia.com>
> To: "De Tomaso lista" <detomaso@detomaso.nu>
> Subject: tack...
> Date: Fri, 9 Jul 2004 10:01:34 +0200
>
> Hej alla  DeTomaso vänner!
> Tack  för trevligt sällskap under "DeTomaso on the move".

Tack det samma, och tack till övriga vänner, nya och gamla, vi träffade!

> Blev det någon ny innehavare av osthyveln efter Kjell I ?
> Eller har den stannat där för gott nu?
> Kan meddela att Verona-Eksjö tog jämnt 25 timmar.
> Inte så dåligt va?

Stefan Jelvin och vi åkte tillsammans, och efter Sirmione (Gardasjön)
övernattade vi i Dörndorfer, strax norr om Ingolstadt, och sedan i Jönköping. Vi
tog snabbfärjan mellan Rostock och Trelleborg, så det blev inte så mycket sova.

> Hoppas ni andra har kommit hem välbehållna.

Förutom att min motor antagligen behöver nya kolvringar, så gick det bra.

När vi kom till Italienska - Österrikiska gränsen så gick den bara på 7
cylindrar, och vi ett lunchstopp efter gränspassagen körde jag
cylinderbalanstesten som finns inbyggt i insprutet, och den indikerade att
cylinder 5 inte bidrog som den skulle. En koll på stiftet visade att det var
blött av bränsle, och antagligen olja. Jag bytte 5:ans och 7:ans stift, utan
skillnad. Bytte även 5:ans och 6:ans tändkabel, utan skillnad.

Jag noterade under hela trippen att den ville vibrera ibland, ungefär som när en
knut är på G, men jag kollade dem i Ellmau, och såg inget. Jag tror nu att det
var 5:an som kom och gick lite av och till.

Jag har haft problem med att den vill gå lite varm om det är varmt ute, och i
Italien låg vatten och oljetemp mellan 110° och 115°, dock utan att koka. Det
var samma sak under Frankriketrippen för två år sedan, och då var motorn helt
nyrenoverad. Jag har sedan dess fixat kylaren, dock är den tydligen inte bra.
Den räcker till om det är ca 20° grader eller mindre ute.

Det var av samma orsak jag renoverade motorn. Då oljade 7:an, och ibland 3:an.
Nu verkar det vara 5:an, och enligt utseendet på stiften, i viss mån 2:an.

Jag hoppas det räcker med nya ringar. Den var ju inte sliten sist, och jag
honade den bara då och satte i nya flata smidda kolvar samt slipade veven. Den
måste nog i alla fall ur, så det är väl tveksamt hur mycket mera åka det blir i
år.

> Ha en fortsatt skön sommar,
> Anna & Jocke Glaés

Hälsningar,