Mätarjusterare

Jag har länge retat mig på att instrumenten i Panteran inte är tillförlitliga,
speciellt vattentemp och oljetryck.

Orsaken är, som de flesta vet, att Fordgivarna inte passar speciellt bra till
Vegliainstrumenten.

Instrumenten är egentligen inte så dåliga. Det jag retar mig på med dem är att
skalan för vattentempen har bäst upplösning vid ointressanta temperaturer, och
slutar vid 110. Min temp ligger oftast runt 90 grader, och då är det inte mycket
kvar till max, så det är svårt att se skillnad på normal och hög temp. Det andra
problemet är att de är så ljussvaga.

Oljetrycksmätaren verkar oftast visa riktningen till Mekka i stället för korrekt
tryck. Givarna av original Fordtyp är så usla att de är i stort sett
oanvändbara.

För att kunna köra med något så när frid i sinnet bytte jag samtliga
småinstrument i fjol till VDO, med VDO givare. Jag har nu ordentlig koll på temp
och tryck, men fick då problem med att Veglia tankgivaren inte passar riktigt
till VDO instrumentet. Med vanliga VDO tankmätare går mätaren dessutom åt fel
håll! Känns det igen Kenta?

För att råda bot på detta har jag hackat ihop en liten manick som man monterar
in mellan givaren och instrumentet. Denna korrigerar värdena som läses från
givaren så att de passar till instrumentet. Med denna kan man till exempel byta
ut de usla Fordgivarna mot VDO dito, och ändå använda Vegliainstrumenten, eller
vilka instrument som helst. Enda kravet är att givarna och instrumenten fungerar
genom att "dra till jord", dvs typ vatten/oljetemp, oljetryck och tankmätare.

Den är programmerbar med fyra knappar, och man börjar med att programmera
ändlägena så att de visas korrekt, och värden emellan interpoleras sedan fram.

Om givaren eller instrumentet inte är linjärt så kan upp till 16 datapunkter
programmeras in, och värdet interpoleras fram mellan de två närmaste punkterna.

Inkopplingen är mycket enkel, den har fyra anslutningar, +12V, jord, givare in
och instrument ut.

Eftersom det finns ett hyfsat intresse för denna mojäng, av en amerikan kallad
för "Gauge Corrector", vilket jag tycker låter bra, så har jag kontaktat en
kille för viss serietillverkning.

Jag har idag fått en första prototyp, vilket är bra eftersom han fick ritningen
igår :-) Den fungerar utmärkt på labbänken, och jag skall testa den vidare.

Om det finns intresse av en eller flera dylika, kontakta mig via emejl
(thomas@hax.se) så att jag får se hur pass stort intresset är.

Jag har inte koll på vad den kan komma att kosta, men jag sa till jänkarna att
det inte blir över $50.

Bifogat är en bild på första prototypen.

Hälsningar,
Thomas

gauge-corrector2.jpeg

JPEG image