[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Bussningar A-armar, stötdämpare osv



Nej, jag har inga sådana mått liggande.

Espen?
Du har väl gjort en ritning till A-arms bussningarna?
Har du funderat på materialval också?

Att sätta hårdare bussningar i stötdämparna är inga problem men i A-armarna
brukar det knirka om de inte är impregnerade med grafit/olja. Jag ser inte
vitsen med hårdare motorfästen, bara fler vibrationer och högre ljud. De är
rätt hårda som de är.

Annars är jag intresserad av materialval och konstruktion då jag håller på
att renovera stötdämparna till Lången.

/BC



> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: Jonas Wikström [mailto:jw@soulcollector.nu] 
> Skickat: den 8 november 2003 14:29
> Till: Björn Carlsson
> Ämne: Re: Pantera Turbo
> 
> 
> Hej Björn !
> 
> Vet du vart man kan få tag på måtten för alla bussningar till
> A-armar,motorfästen,växellådsfästen mm. mm. ?
> 
> Tänkte svarva fram sånna i nått roligt NASA material.
> 
> mvh
> Jonas W
> jw@soulcollector.se
> 
> 
> ----- Original Message ----- 
> From: "Björn Carlsson" <bjorn.carlsson@sapagroup.com>
> To: "'Jonas Wikström'" <jw@soulcollector.nu>
> Sent: Tuesday, November 04, 2003 9:28 AM
> Subject: SV: Pantera Turbo
> 
> 
> 2003 eller 2004, vem bryr sig?
> Det är brud..., eh, bilarna man tittar på!  :-)
> 
> /BC, tyrkfelsnisses brorsa
> 
> > -----Ursprungligt meddelande-----
> > Från: Jonas Wikström [mailto:jw@soulcollector.nu]
> > Skickat: den 4 november 2003 09:23
> > Till: Björn Carlsson
> > Ämne: Re: Pantera Turbo
> >
> >
> > 2004 måste du mena :)
> >
> > Jag ska göra ett litet ryck med det projektet...
> >
> > Mvh
> > Jonas W
> >
> > ----- Original Message ----- 
> > From: "Björn Carlsson" <bjorn.carlsson@sapagroup.com>
> > To: "'Jonas Wikstrom'" <jw@hyperwerks.se>
> > Sent: Tuesday, November 04, 2003 8:05 AM
> > Subject: SV: Pantera Turbo
> >
> >
> > Jag håller på med en almanacka för 2003 och undrar om du
> > kunde lämna ett
> > bidrag (under slutet på november månad).
> > Antingen en trådmodell av P-bilen eller en rendering av denna
> > vore skoj att
> > ha med.
> > Ha det i tankarna när du jobbar vidare.
> >
> > /BC
> >
> >
> > > -----Ursprungligt meddelande-----
> > > Från: Jonas Wikstrom [mailto:jw@hyperwerks.se]
> > > Skickat: den 3 november 2003 13:18
> > > Till: Gunnarsson, Tomas [GSO/0454]
> > > Kopia: Björn Carlsson
> > > Ämne: Re: Pantera Turbo
> > >
> > >
> > > Hehe... Jag har jobbat som sk. 3D Grafiker/Designer i 10 år
> > > snart så man har
> > > ju byggt det mesta :)
> > >
> > > Kom tänka på en annan sak som jag har klurat på
> > > lite..nämligen att bygga om
> > > den främmre bagage-luckan i glasfiber/kolfiber...men för att
> > > kunna göra det
> > > så behöver jag en lucka till som är slät och utan GTS
> > > lufthålen i som man
> > > kan gjuta av...vart kan man nosa reda på en sån tro.. borde
> > > ju finnas en hel
> > > del snubbar i sverige som har ladugårds projekt och liknande.
> > > Nån som kanske
> > > vill bli av med en framhuv :)
> > >
> > > Såhär e det tänkt att det ska se ut:
> > > http://www.soulcollector.se/nemesis/jpg/3d/airflowhood-01.jpg
> > > http://www.soulcollector.se/nemesis/jpg/3d/airflowhood-02.jpg
> > > Blir till å skära sönder plåten under locket en del för att
> > > få plats med det
> > > men sen så har man lite Ford GT look iaf :)
> > >
> > > /JW
> > >
> > > ----- Original Message ----- 
> > > From: "Gunnarsson, Tomas [GSO/0454]"
> > <tomas.gunnarsson@pharmacia.com>
> > > To: "'Jonas Wikstrom'" <jw@hyperwerks.se>
> > > Cc: "Björn Carlsson" <bjorn.carlsson@sapagroup.com>
> > > Sent: Monday, November 03, 2003 12:56 PM
> > > Subject: RE: Pantera Turbo
> > >
> > >
> > >
> > > Stiligt! Jobbar du med att rita?
> > >
> > > Tomas, mer på streckgubbe-nivå
> > >
> > > -----Original Message-----
> > > From: Jonas Wikstrom [mailto:jw@hyperwerks.se]
> > > Sent: den 3 november 2003 12:43
> > > To: Gunnarsson, Tomas [GSO/0454]
> > > Cc: Björn Carlsson
> > > Subject: Re: Pantera Turbo
> > >
> > >
> > > Inte pantera relaterat men lite skoj:
> > > http://www.soulcollector.se/3d/TSC-Airbrush.jpg
> > >
> > > Har jobbat med en liknande Pantera bild nu ett tag oxo.
> > >
> > > Mvh
> > > Jonas W
> > >
> > >
> > >
> > >
> > > ----- Original Message ----- 
> > > From: "Gunnarsson, Tomas [GSO/0454]"
> > <tomas.gunnarsson@pharmacia.com>
> > > To: "'Jonas Wikstrom'" <jw@hyperwerks.se>
> > > Cc: "Björn Carlsson (E-mail)" <bjorn.carlsson@sapagroup.com>
> > > Sent: Monday, November 03, 2003 12:27 PM
> > > Subject: RE: Pantera Turbo
> > >
> > >
> > >
> > > 351C så vitt jag vet. Jag tror tom att det var bilens 
> originalblock.
> > >
> > > Björn kanske vet mer?
> > >
> > > Tomas
> > >
> > > -----Original Message-----
> > > From: Jonas Wikstrom [mailto:jw@hyperwerks.se]
> > > Sent: den 3 november 2003 12:27
> > > To: Gunnarsson, Tomas [GSO/0454]
> > > Subject: Re: Pantera Turbo
> > >
> > >
> > > Körde han med detta på en 351:a eller var det en 302 el. Windsor ?
> > >
> > > /Jonas W
> > > ----- Original Message ----- 
> > > From: "Gunnarsson, Tomas [GSO/0454]"
> > <tomas.gunnarsson@pharmacia.com>
> > > To: "'Björn Carlsson'" <bjorn.carlsson@sapagroup.com>;
> > > "'Jonas Wikström'"
> > > <jw@soulcollector.nu>
> > > Sent: Monday, November 03, 2003 10:56 AM
> > > Subject: RE: Pantera Turbo
> > >
> > >
> > >
> > > Så vitt jag vet så är det bara turbo-delen med avgas och
> > > grenrör som blev
> > > över hos Anders om han nu vill sälja alls. Hela sprutet 
> åkte över på
> > > sug-motorn. Det kan hur som helst vara värt att kika på hans
> > > prylar för att
> > > få en ide om hur man kan göra. Hans lösning var smidig på så
> > > sätt att inget
> > > inkräktade på original-bagagebaljans utrymme.
> > >
> > > Tomas
> > >
> > > -----Original Message-----
> > > From: Björn Carlsson [mailto:bjorn.carlsson@sapagroup.com]
> > > Sent: den 3 november 2003 10:51
> > > To: 'Jonas Wikström'
> > > Cc: Gunnarsson, Tomas [GSO/0454]
> > > Subject: SV: Pantera Turbo
> > >
> > >
> > > Jillefelt har nog en hög med prylar liggande.
> > > Vet ej vad han ska göra. Maskinen som sitter i var snabbare
> > > bygge och jag
> > > vet inte om han nöjer sig med det.
> > >
> > > Stefan Medin kanske har något på hyllan också.
> > >
> > > Jocke Glaes, Eksjö, har också lite sprut-prylar liggande.
> > Han köpte en
> > > byggsats av en snubbe från Malmö som han aldrig fick ordning
> > > på så det blev
> > > att skifta alltihop för att få 4.6:an att snurra.
> > >
> > > /BC
> > >
> > >
> > >
> > > > -----Ursprungligt meddelande-----
> > > > Från: Jonas Wikström [mailto:jw@soulcollector.nu]
> > > > Skickat: den 3 november 2003 10:41
> > > > Till: Björn Carlsson
> > > > Ämne: Re: Pantera Turbo
> > > >
> > > >
> > > > Hej Björn !
> > > >
> > > > 10 liters projektet kändes mycket krångligare än att bygga
> > > > turbo...det var
> > > > för mycket som skulle klaffa för att det skulle funka å bara
> > > > delarna skulle
> > > > kosta 100.000-120.000kr. Nör jag började väga det mot 
> att köpa en
> > > > crate-engine från USA så såg det ytters ointressant ut...
> > > > t.ex om man köper
> > > > en Cheva 540 från http://www.shafiroff.com/540_675_engine.asp
> > > > så snackar vi
> > > > mycket mindre krångel å samma mos.
> > > >
> > > > Turbo blev intressant bara för att det gick fixa fram en
> > > > massa prylar från
> > > > polare osv...Det enda som jag känner som ett litet störande
> > > > moment i ett
> > > > turbo bygge är nog att trycka genom holley förgasaren... man
> > > > vill som sagt
> > > > ha efi för att det ska funka ordentligt.
> > > >
> > > > Nån som vet vad som hände med jillnefelts turbomaskin...om
> > > > han nukade den så
> > > > kanske han vill bli av med div. delar ?
> > > >
> > > > Mvh
> > > > Jonas W, GBG
> > > > jw@soulcollector.se
> > > >
> > > >
> > > >
> > > > ----- Original Message ----- 
> > > > From: "Björn Carlsson" <bjorn.carlsson@sapagroup.com>
> > > > To: "'Jonas Wikström'" <jw@soulcollector.nu>
> > > > Cc: "'Gunnarsson, Tomas [GSO/0454]'"
> > > <tomas.gunnarsson@pharmacia.com>
> > > > Sent: Monday, November 03, 2003 10:22 AM
> > > > Subject: SV: Pantera Turbo
> > > >
> > > >
> > > > Men Jonas då, vad har hänt med 10-liters projektet?  ;-)
> > > >
> > > > Jag skulle nog hålla mig ifrån turbo.
> > > > Det var poppis på 80-talet men jag vet inte någon nu som
> > > > använder det. Det
> > > > är för mycket pyssel till för hög kostnad. Ska det funka bra
> > > > (läs: ge mycket
> > > > effekt) så går det åt insprutning och styrd tändning.
> > > > Pengarna bara rullar
> > > > iväg.
> > > >
> > > > En strokad motor är billigare och ger mindre underhåll. Ta en
> > > > PI-427" t.ex
> > > > för $10k eller 6-8k om man bygger själv. Dessa funkar! Jag
> > > > har inte sett en
> > > > turbo som gjort det i praktiken...
> > > >
> > > > /BC
> > > >
> > > >
> > > >
> > > >
> > > >
> > > > -----Ursprungligt meddelande-----
> > > > Från: Gunnarsson, Tomas [GSO/0454]
> > > > [mailto:tomas.gunnarsson@pharmacia.com]
> > > > Skickat: den 31 oktober 2003 09:41
> > > > Till: 'Jonas Wikström'
> > > > Kopia: Björn Carlsson (E-mail)
> > > > Ämne: RE: Pantera Turbo
> > > >
> > > >
> > > > Hejsan!
> > > >
> > > > Oj, det var knepiga frågor! :-) Om du redan har erfarna
> > > > turbo-konverterare
> > > > tillgängliga så är det kanske inga problem med tekniken antar
> > > > jag. Jag har
> > > > en eller ett par böcker hemma som jag skall kolla titlarna på
> > > > och maila dig
> > > > senare. Det som är speciellt för Panteran är att det är lite
> > > > "annorlunda
> > > > trångt" än på andra bilar. Om du kollar på vår hemsidas
> > > > länkar så har Stefan
> > > > Medin en turbo-bil med tryckmatade Webrar. Sen har vi David
> > > > Doddek som iofs
> > > > har en insprutad bil men det kan vara värt att kontakta
> > > > honom. Han har byggt
> > > > flera motorer med lite olika uppsättningar både med och utan
> > > > turbo. Han kan
> > > > verka lite självgod men man kan alltid lyssna vad han har att
> > > > säga och sålla
> > > > själv i informationen. Sedan har vi Anders Jillnefelt som bor
> > > > i Gbg-trakten.
> > > > Han åkte några år med insprut och turbo men till i år åkte en
> > > > ny maskin i
> > > > utan turbo. Den gamla gick viss sönder på något sätt. :-/ På
> > > > panteraplace.com finns en del info om Dick Kochs turbobil
> > > > också. Jag har
> > > > mailat med honom i annat ärende och han verkar trevlig och
> > > > hjälpsam. Annat
> > > > att tänka på är oljetempen som lätt blir hög med turbo.
> > > Tänker du köra
> > > > intercooler också?
> > > >
> > > > Tomas
> > > > -----Original Message-----
> > > > From: Jonas Wikström [mailto:jw@soulcollector.nu]
> > > > Sent: den 30 oktober 2003 21:48
> > > > To: Gunnarsson, Tomas [GSO/0454]
> > > > Subject: Pantera Turbo
> > > >
> > > >
> > > > Hej Tomas !
> > > >
> > > > Det var ett tag sedan...Jag har precis börjat riva ur motor och
> > > > kylarsystemet ur bilen å tänkte ge den lite uppfräshning..
> > > > Funderar även på att under vintern göra en dubbelturbo mod
> > > > och undrar om du
> > > > har några bra tips på vart man läser på sig lite
> > > > om detta innan...har bra folk som har byggt turbomoddar på
> > > > allt möjligt så
> > > > det är inte några tekniska svårigheter men
> > > > man vill gärna få sig ett litet hum om hur man gör det
> > > > smidigast för sig.
> > > >
> > > > Vi tänkte göra en twin-setup å trycka genom en holley
> > > > förgasare ... ladda ca
> > > > 0.6 å sikta på ca 450-480 hk.
> > > >
> > > > Finns det några bra böcker eller websiter som hanterar
> > > detta området ?
> > > >
> > > > Mvh
> > > > Jonas W
> > > > jw@soulcollector.se
> > > >
> > > >
> > > > This communication is intended solely for the use of the
> > > > addressee and may
> > > > contain information that is legally privileged, confidential
> > > > or exempt from
> > > > disclosure.  If you are not the intended recipient, please
> > > > note that any
> > > > dissemination, distribution, or copying of this communication
> > > > is strictly
> > > > prohibited.  Anyone who receives this message in error should
> > > > notify the
> > > > sender immediately and delete it from his or her computer
> > > >
> > >
> > > This communication is intended solely for the use of the
> > > addressee and may
> > > contain information that is legally privileged, confidential
> > > or exempt from
> > > disclosure.  If you are not the intended recipient, please
> > > note that any
> > > dissemination, distribution, or copying of this communication
> > > is strictly
> > > prohibited.  Anyone who receives this message in error should
> > > notify the
> > > sender immediately and delete it from his or her computer.
> > >
> > > This communication is intended solely for the use of the
> > > addressee and may
> > > contain information that is legally privileged, confidential
> > > or exempt from
> > > disclosure.  If you are not the intended recipient, please
> > > note that any
> > > dissemination, distribution, or copying of this communication
> > > is strictly
> > > prohibited.  Anyone who receives this message in error should
> > > notify the
> > > sender immediately and delete it from his or her computer.
> > >
> > > This communication is intended solely for the use of the
> > > addressee and may
> > > contain information that is legally privileged, confidential
> > > or exempt from
> > > disclosure.  If you are not the intended recipient, please
> > > note that any
> > > dissemination, distribution, or copying of this communication
> > > is strictly
> > > prohibited.  Anyone who receives this message in error should
> > > notify the
> > > sender immediately and delete it from his or her computer.
> > >
> >
>