[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

SV: Kylarlock



Krister:
Kan du mäta på din behållare och se vilket djup du har till botten i halsen?
Jag mäter mina originalbehållare när jag kommer hem.

/BC

> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: Sjoblom, Krister [mailto:Krister.Sjoblom@delaval.com] 
> Skickat: den 29 juli 2002 13:05
> Till: 'GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]'; 'Listan'
> Ämne: RE: Kylarlock
> 
> 
> Jag köpte ett amerikanskt stant-lock. (10 psi från Hansen Racing)
> Det passade perfekt och tätar ordentligt mot botten.
> Min bil är en -76:a, det kan hända att det kanske skiljer i djup 
> mellan olika årsmodeller.
> 
> /Krister
> 
> -----Original Message-----
> From: GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]
> [mailto:tomas.gunnarsson@pharmacia.com]
> Sent: den 26 juli 2002 07:58
> To: 'Sjoblom, Krister'; 'Listan'
> Subject: RE: Kylarlock
> 
> 
> Japp! Du kan alltid lägga i en distansring med en packning 
> under om det
> skiljer för mycket. Man skall inte öppna locket så ofta ändå.
> 
> Tomas
> 
> -----Original Message-----
> From: Sjoblom, Krister [mailto:Krister.Sjoblom@delaval.com]
> Sent: den 26 juli 2002 08:51
> To: 'Thomas Törnblom'; GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]; 'Listan'
> Subject: RE: Kylarlock
> 
> 
> Det är inte omöjligt att locket kanske är amerikanskt(Det 
> står på engelska
> på locket) men det verkar täta ordentligt mot botten.(Det 
> fjädrar) Problemet
> är att det finns en sk "pys"funktion. En liten knapp på 
> locket. Knappen kan
> trycka ner den lilla returventilen i mitten. Denna ventil 
> verkar inte täta
> ordentligt.
> 
> Jag beställde ett nytt lock från Hansen. Det borde gå att 
> trolla till det
> med dubbla packningar el dyl i botten utifall att locket inte bottnar
> ordentligt.
> 
> /Krister
> 
> 
> -----Original Message-----
> From: Thomas Törnblom [mailto:thomas@hax.se]
> Sent: den 25 juli 2002 22:17
> To: GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]; 'Sjoblom, Krister'; 'Listan'
> Subject: RE: Kylarlock
> 
> 
> At 02:56 2002-07-25 -0400, GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454] wrote:
> >Tanken slår mig just: är det kanske så att du redan har ett 
> amerikanskt
> lock
> >monterat och det är därför det inte tätar?
> 
> Jag har ett STANT-lock. Det satt på när jag köpte bilen och 
> jag antar det 
> är ett amerikansk lock som troligen är köpt på Hansen. Jag hittade 
> originallocket nyligen och satte dit det, men det läckte 
> tyvärr. Jag tror 
> att öppningstrycket stod på det, men jag kommer inte ihåg vad 
> det var, och 
> jag kan inte kolla just nu.
> 
> 
> >Tomas
> 
> Thomas
> 
> >-----Original Message-----
> >From: GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]
> >Sent: den 24 juli 2002 10:28
> >To: 'Sjoblom, Krister'; 'Listan'
> >Subject: RE: Kylarlock
> >
> >
> >Det spelar inte så stor roll. Jag skulle inte använda mer tryck än
> >nödvändigt, det frestar bara på systemets gummidetaljer. 
> Kylningen funkar
> >inte bättre med högre tryck, det enda som händer är att 
> kokningen sker vid
> >en högre temperatur. Om motorn går varmare än 100 grader är 
> det något annat
> >som är fel. Sen skall du tänka på att amerikanska 
> standardlock tydligen
> inte
> >tätar i Panterans expansionskärl. Halsen är djupare på Panteran så
> tätningen
> >uteblir helt med resultat att man kör utan trycksättning i 
> systemet. I USA
> >löser man det ibland genom att byta hela halsen på 
> tryckkärlet till en som
> >passar amerikanska lock. Ta med gamla locket och jämför är mitt tips.
> >
> >Tomas
> >
> >-----Original Message-----
> >From: Sjoblom, Krister [mailto:Krister.Sjoblom@delaval.com]
> >Sent: den 24 juli 2002 09:41
> >To: 'Listan'
> >Subject: Kylarlock
> >
> >
> >Mitt kylarlock till det trycksatta systemet läcker och jag
> >slog en kik på Hansens sortiment. De har lock märkta med
> >7 lbs
> >10 lbs
> >13 lbs
> >16 lbs
> >18 lbs
> >
> >Vilket lock motsvarar korrekt övertryck i Pantern?
> >
> >/Krister
>