[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

RE: Förtändning



Helt mekanisk förställning (Mallory Unilite, utan vaccum klocka och ställd så att den ger 24 grader förtändning, Tot = 24 + grundtändning).
Kommer inte ihåg varvtal för max (24) utslag, men borde gå att ändra. TG har nog en Mallory också. Han kanske kommer ihåg...
/Stefan

-----Original Message-----
From: Thomas Tornblom [mailto:tt30446@mailhost.Sweden.Sun.COM]
Sent: den 24 maj 2002 12:38
To: Stefan.Jelvin@era.ericsson.se
Cc: detomaso@detomaso.nu
Subject: RE: Förtändning



> From: "Stefan Jelvin (ERA)" <Stefan.Jelvin@era.ericsson.se>
> To: "'Thomas Tornblom'" <tt30446@mailhost.Sweden.Sun.COM>
> Cc: detomaso@detomaso.nu
> Subject: RE: Förtändning
> Date: Fri, 24 May 2002 11:40:12 +0200
> 
> Closed chamber 4V med flata kolvar. 
> Rostfria ventiler, bronsstyrningar och rullvippor, men inga hårda säten.

Ok.

Har du/ni vakuum anslutet till fördelaren?

Som vakuumet fungerade på min Bosch/Motorcraft-fördelare så sänktes tändningen 
några grader (8?) vid fullgas och höjdes vid delgas.


> /Stefan

Thomas

> 
> -----Original Message-----
> From: Thomas Tornblom [mailto:tt30446@mailhost.Sweden.Sun.COM]
> Sent: den 24 maj 2002 11:23
> To: Stefan.Jelvin@era.ericsson.se
> Cc: detomaso@detomaso.nu
> Subject: RE: Förtändning
> 
> 
> 
> > From: "Stefan Jelvin (ERA)" <Stefan.Jelvin@era.ericsson.se>
> > To: "'Thomas Tornblom'" <Thomas.Tornblom@Hax.SE>
> > Cc: "'detomaso@detomaso.nu'" <detomaso@detomaso.nu>
> > Subject: RE: Förtändning
> > Date: Fri, 24 May 2002 11:16:02 +0200
> > 
> > 12 grader på tomgång. 36 grader från knappt 4000 rpm. Blyfritt 98 + OKQ8 
> "tillsats".
> > Har även kört blyfritt 95. Funkade också.
> 
> Du har closed chamber 4V toppar eller hur?
> 
> Har du "dishade" eler flata kolvtoppar?
> 
> > /Stefan
> > 
> 
> Thomas
> 
> > -----Original Message-----
> > From: Thomas Tornblom [mailto:Thomas.Tornblom@Hax.SE]
> > Sent: den 24 maj 2002 09:46
> > To: tomas.gunnarsson@pharmacia.com
> > Cc: detomaso@detomaso.nu
> > Subject: Förtändning
> > 
> > 
> > Vet du hur mycket förtändning du har?
> > 
> > Jag åkte ut för att logga och justera insprutet igår, blev ingen packning 
> fixad, 
> > och jag kan ju konstatera att den inte alls vill ha lika mycket timing nu.
> > 
> > I fjol hade jag ju problem med att den var slö, och inte förrän jag hissat 
> > WOT-tändningen från 26 grader till 36 så blev det ordentlig skjuts. Då körde 
> jag 
> > på blyfri 95.
> > 
> > I går klämde jag på lite, och det lät som en smärre stenkross vid ca 
3500rpm, 
> > vilket är varvet där jag matar på 36 grader. Jag återgick till standard 5.0 
> > timing (26 grader) och då spikade den inte alls. Kör på blyfri 98 numera.
> > 
> > Jag pillade lite försiktigt på den och redan vid 28 grader spikar den till 
> lite.
> > 
> > Trevligt att kunna ändra tändningen utan att ens spänna av sig bältet :-)
> > 
> > Jag loggade även tomgången, och enligt standardtrimmningen för en 5.0 så 
drar 
> > den i sig ca 20kg/h luft vid 672 rpm, vilket enligt 
> > http://www.pro-flow.com/30flow.htm motsvarar ca 6hk.
> > 
> > I fjol drog min i sig ca 28kg/h, eller ca 9hk. I går ville den ca 35kg/h, 
> eller 
> > ca 11hk. Skall bli spännande att se hur det artar sig när den blir 
ordentligt 
> > inkörd och jag byter till syntet.
> > 
> > En 5.0:a har rullyftare tror jag, vilket säkert bidrar positivt.
> > 
> > Kamkurvorna kan säkert påverka också. Jag tänkte köra en vakuumtest någon 
> kväll. 
> > Efter inkörning så tror jag jag skall kolla leakdown och kompression också.
> > 
> > Thomas
> > 
> > 
> 
> 
> Thomas Tornblom          Tel: +46 8 631 2100   E-mail: Thomas.Tornblom@Sun.COM
> Sun Microsystems AB      Fax: +46 8 631 1102
> 


Thomas Tornblom          Tel: +46 8 631 2100   E-mail: Thomas.Tornblom@Sun.COM
Sun Microsystems AB      Fax: +46 8 631 1102