Re: SV: Hastighetsmätarwire

> From: "Lars Andersson" <detomaso.pantera@home.se>
> To: "'Thomas Tornblom'" <Thomas.Tornblom@Hax.SE>, <detomaso@detomaso.nu>
> Subject: SV: Hastighetsmätarwire
> Date: Mon, 22 Apr 2002 11:01:08 +0200

> LA: Enl. serienummret till wiren så skall den vara för MPH.
> Det kanske finns en MPH wire som inte kräver vinkelväxel??

Eftersom utväxlingen i vinkelväxeln behövs för att få en MPH-mätare att visa
rätt så lär det inte räcka med bara en vajer.

> Finns det någon som fått mätaren att visa korrekt??
> Man kanske kan lämna in själva hastighetsmätaren på
> renovering eller liknande?

Jag har för mig att någon justerat sin mätare, men jag kommer inte ihåg vem det
var. Instrumentmakare typ Instrument-JIGE fixar säkert detta.

> Eller finns det någon kul pryl som man koppla
> in som visar hastigheten men inte använder sig av
> varvtalet på något sätt. Fungerar en cykeldator tror ni? =)

GPS fungerar rätt bra. Tomas Gunnarsson har väl meckat med cykeldator tror jag.

> Japp, en för MPH.

Om du har km/h-mätare lär väl den ha visat ca 35% för mycket.

Hans Waahler hade en Borletti-växel för mph-mätare, och hans km/h-mätare visade
ca 35% för mycket. Nu har han fått tag på en km/h-växel, men han har nog inte
hunnit testa den ännu.

Jag blir lite osäker på om inte utväxlingarna är hopblandade i
reservdelskatalogen.

Enligt katalogen snurrar en km/h-mätare 1610 (1609?) varv per mile (1 varv per
meter), och mph-mätaren 1210 varv per mile (1 varv per 1.36 meter). Då borde ju
Hans mätare ha visat för lite, eller hur?

När jag snurrar på min vinkelväxel (Borletti) så tycker jag inte det ser ut som
den har 1:1-utväxling. Jag kommer dock inte ihåg åt vilket håll den växlar.

Kan du kolla hur din växel växlar?

> /Lasse

Thomas