Trattar

Ett nytt ämne: Trattar.

Jag har idag 85mm långa full-radie trattar, som passar (nästan) under "motorplåten".
Trattarna längst bak får det lite väl tight... Det är väldigt trångt mellan tratt och "plåt",
där det dessutom pressas in ett luftfilter. Inte bra.

Nu har jag spanat in Pipercross fullradie trattar, som finns i 30, 45 och 60mm längd.
Jag tror att jag någonstans läst att det "fria" utrymmet över en tratt bör vara lika med diametern på trotteln.
Stämmer detta borde jag ha 30mm trattar. Tot utrymme (längst bak)=90mm.
30+45+15(filtertjocklek)=90.

Detta gäller de två trottelhusen längst bak, de främre har mera plats och där kan jag använda
60mm trattar.

Så nu kommer (äntligen) frågan:
Spelar det någon (praktisk) roll att använda olika trattlängd på samma motor?
(Jag oroar mig inte så mycket för det sämre lågvarvs-vridet med 30mm trattar.
Slagvolymen borde räcka för att gör bilen körbar ändå.)

Opinions please,
/Stefan