Re: Joseph Lucas hits again...

> From: Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@Hax.SE>
> Subject: Joseph Lucas hits again...
> To: detomaso@detomaso.nu
>
> Kommer just från bilprovningen, och det är med sorg jag måste meddela att jag
> sabbat statistiken :-(
>
> Inget bromsljus...
>
> Jag tyckte det räckte med att byta den nedsmälta säkringshållaren till
dimljusen
> och den trasiga glödlampan i ett av dessa. Hade ingen tanke på att kolla
> bromsljuset >suck<
>
> Nåja, det blev bara en 1:a, och för övrigt var det inga problem.

Problemet löst, och det var verkligen ett Lucasproblem.

Det fanns spänning till och från switchen, vilket eliminerar säkringar och
annat. Det fanns ingen spänning bak vid ljusen.

En glutt i schemat visar att mellan switchen och bakljusen finns ett skarvblock,
och en glutt i reservdelskatalogen visar att det antagligen sitter i närheten av
startrelät.

Så det blev att hissa upp bakänden, av med höger bakhjul, bort med stänkplåten,
och si, där framför kolkanistern finns ett rött skarvblock.

Det såg ut som detta spökat tidigare eftersom det satt ihopvirat med både
ståltråd och buntband. Efter att ha knipsat av dessa och sprejat rikligt med
Sonax i hylsorna kunde jag konstatera att det inte var någon vidare kraft i
hylsorna. De gled lätt i och isär. Efter att med en smal mejsel ha böjt till
hylsorna lite så knep de bättre. Ett buntband runt hela härligheten och det
fungerar igen :-)

Thomas