Re: justering av handbroms på GR3 /75 bromsar

Hej!

> From: "Anders Hellberg" <anders.hellberg@bredband.net>
> To: "De Tomaso lista" <detomaso@detomaso.nu>
> Subject: justering av handbroms på GR3 /75 bromsar
>
> Hej!
>
> hur har ni justerat er handbroms vajer på GR 3 /75 bromsar (GT 5 mm)?

Misstaget jag gjorde när jag skulle justera handbromsen inför besikningen första
gången var att jag spände vajern. Jag lyckades med denna metod få till nätt och
jämnt godkänd handbroms samtidigt som den med nöd och näppe gick fritt när man
släppte den.

Något senare plockade jag isär handbromsen på ena sidan för att se till att få
den att fungera ordentligt och upptäckte då att konstruktionen är av
självjusterande typ där en hake skall kugga i en mutter och spänna bromsen om
den börjar få för stort spel.

Denna konstruktion har modifierats för att få plats med de stora (diametern)
skivor som används genom att stången mellan klotsarna böjts. Detta medför att
haken aldrig kuggar i muttern och därmed fungerar inte självjusteringen.

Man får alltså se till att dra till muttern manuellt med en flat skruvmejsel
eller så. På min bil är all dessa prylar rena och fina så det är inget som
kärvar och det är enkelt att justera dem.

Se till att spänna vajern bara så mycket att den inte är slapp när hävarmarna
vid oken är i lossat läge.

> var köper man nytt hölje? eller vem kan tillv. en ny vajer?

Kolla med Kjell Jansson. Det finns en vajer i reservdelspoolen (du är väl med?),
men jag vet inte om det är korrekt vajer:
http://user.tninet.se/~tdy563b/a000005.htm

> Mvh
> Anders Hellberg
> anders.hellberg@bredband.net