Tändningstrasslet

Jag bytte svängdämpare igår. Fick tag på en ny, Ford original, 3400:- (arghhh)

Jag passade på att ställa tändningen ordentligt när jag ändå hade framsidan bar,
och jag upptäckte då att motorn varvar upp en hel del när man plockar bort
vacuumslangarna  från fördelaren. Mera specifikt "retard" slangen.

Jag tror nu jag vet varför den den går så visset när den är kall och bara helt
plötsligt börjar gå ordentligt när den blir varm. När motorn är kall verkar
tändingen vara mycket sen och när den blir varm, och termokontakten för
förtändingen öppnar, så blir helt plötsligt tändningen mycket tidigare och
motorn varvar upp.

Vad rekommenderar folk, skall man ha vacuumförtändningen kopplad och mera
specifikt, skall man ha "retarden" kopplad?

Apropå Autokinito:
http://www.autokinito.c.se/

Jag såg en 4.6L aluminium Fordmotor i bänk och en ZF liggande host Christos,
till ett GT40-projekt.

Thomas