[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

"Off topic" Volvo 965



Volvo 965 är ingen bra bil, det har jag bistert fått erfara! Hittade en 965 av -95 års modell hos Bilia med 9.300 mil på mätaren för ett par år sedan (enligt försäljaren knappt inkörd) . Hade gått som tjänstebil på Volvo i Gbg, välservad samt i ett osedvanligt bra skick. 

Hade AC, glaslucka, ABS, dubbla Airbags, lastgaller, träpaneler, nya däck, extra barnsits intergrerat i baksätet, farthållare, m.m. Detta tyckte jag var en bil att satsa på, kan man säkert ha i många år, så ny dragkrok, lastrumsjalusi, motorvärmare, CD spelare, Volvolarm, m.m installerades. 

Nåväl, efter några mils körning gav styrväxeln upp, inga problem, Volvo satte dit en ny men ändock irriterande på en så pass ny bil. Efter ytterligare några mil verkade stötdämparna bak ha gett sin sista dämpning . Stötdämparna byttes av Volvo efter en livlig diskussion om det var fel eller inte på dom, efter att servicechefen på Bilia verkstan konstaterat att dom läckte olja blev det byte (han hade tidigare påtalat att inget fel förelåg efter en provkörning) dessa åtgärder gjordes inom garantitiden vilket var 3 månader. Tiden gick och bilen likaså, tills strax innan det var dags för 12.000 mila servicen, då den plötsligt började hacka på lågvarv och bete sig underligt. Väl inne på service visade sig att en gummibälg/packning till insuget hade gett sig och tog in tjuvluft. Kan väl inte vara så dyrt tänkte jag innan jag ringde för att höra om bilen var klar efter servicen (detta var den stora servicen med kamremsbyte mm.) så jag hade beräknat en kostnad runt 4500:- gissa min förvåning när kundmottagaren bad mig om 7.500:- jag frågade om han behagade skämta vilket han naturligtvis inte hade som avsikt :-(  

Nåväl nu tar vi nya tag, nu måste väl bilen åtminstånde rulla ett par hundra mil till innan det händer något, men icke, på skidsemestern när jag skall ta mig ur bilen får jag helt plötsligt inte upp dörren! den sitter fast som förmodligen bara en Volvo dörr kan göra, ringer halvt vansinnig ner till försäljaren som snabbt förklarar att garantitiden har utgått och Bilia kan icke vara behjälpliga i ärendet, ( ser framför mig hur han sitter och småmyser åt händelsen). Efter en snabb genomgång visade sig att dörrpanelen hade släppt och hakat i karossen vilket blockerade dörren, snabbt avhjälpt men ack så irriterande. 

Well well, nu måste det väl ändå var slut på eländet, men icke, nu började plötsligt automatlådan komma med felmeddelande, samt ett underligt beteende, W-läget (Vinter) på lådan eller E (Ekonomi) hoppade in lite hipp som happ. Kom på efter ett tag att om man slog på och av tändningen ett antal gånger så försvann felmeddelandet. Det gick väl att leva med eftersom Bilias servicechefen snabbt avfärdade felet som obetydligt och garanterade att det inte var något fel på lådan.

Ja, vad händer härnäst? Jo ABS systemet ger ett felmeddelande men enligt servicechefen så fungerar bromsarna änddock, fast jag får ingen ABS funktion på bromsarna. Efter en förfrågan om vad kostnaden kan bli för att åtgärda detta blir svaret 1000:- till 15.000:- beroende på vad som är fel. Jag åtgärdar det inte eftersom jag kan leva utan ABS funktionen.

Här tycker man väl att det borde vara nog?  Men icke!  Efter en fullgjord arbetsdag kommer jag ut till bilen och den är stendöd! Inte ett liv i den, batteriet är helt dött, min förvirrade hjärna börjar att bearbeta problemet men kan inte hitta någon rimlig förklaring. Får hjälp av en arbetskompis att få igång bilen med startkablar och den startar galant. Funderar oavbrutet på hemfärden vad som kan ha orsakat urladdningen av batteriet, men får inget svar. Väl hemma parkeras bilen, när jag efter ett par timmar är på väg ut,  hör jag att kylfläkten går på högvarv i Volvon, den tror med andra ord att den är överhettad, men den den misstar sig, det är inte den som är överhettad utan jag, nu får det ta mig f........ vara nog. 

Avytttrar bilen till underpris och lyckönskar den nya ägaren som är medveten om problemen men ser att han har fått en lyxkombi till ett lågt pris. Frågan är bara om han inser vad han gett sig in på. 

Jaha, och vad går jag och inhandlar efter denna sorgliga historia? Jo men visst, en Volvo igen! Nu en 945 -95 med endast 5.700 mil på mätaren, ECC, ABS, Airbag, motorvärmare, drag m.m. Får en konstig känsla av att jag känner igen det här?

Efter min besiktning av Panteran (Mars månad) har den inte gett mig några större bekymmer som jag inte självt kunnat lösa. Ändå är den nästa 30 år gammal!  Kontentan av detta blir trots allt! Det var bättre förr!

Ha en bra semester!

Thomas 
#1446