Re[8]: Skrapljudet hittat!

______________________________ Reply Separator _________________________________
Subject: Re: Re[6]: Skrapljudet hittat!
Author:  Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@sweden.sun.com> at Internet-europe
Date:    2000-06-15 11:46

> Jag pressade tillbaka ringen i läge i skruvstycket. Jag hoppas det håller ihop

> tills jag får tag på en hel. Det verkar inte så viktigt om ytterringen sitter
> rätt vinkelläge. Balansvikten sitter ju på den inre delen. Graderingen sitter
> iofs på ytterringen, men tändningen kollar man ju på svänghjulet på denna
motor.

>      Men om ringarna inte sitter ihop längre så kan väl inte dämparen ta
>      hand om vibrationerna på rätt sätt?

Det vore väl förstås bättre om det hängde ihop ordentligt, men den stora vikten
(som balanserar ut 6:an enl uppgift) sitter ju som sagt på den inre delen.

     Det är nog skillnad på balansering och dämpning. Den vikt-balansering
     du nämner funkar såklart oförändrat, men de torsionssvängningar man
     hoppas dämpa ut med den gummiupphängda ringen kommer att bli starkare
     än förut och det är säkert mindre lämpligt. Jag vet inte om
     svängningarna är belastnings- eller varvtaslberoende, men tipset är
     att ta det lite lugnt innan du fixat dämparen. Särskilt mellan G:a
     Uppsala kyrka och E4an... :-)

> Jag bytte tändkablar igår och upptäckte att motorn lustigt nog har ett
> tändsystem från Bosch Australia. Rotor och fördelarlock ser mera ut som
> amerikanska prylar än vanliga Bosch.
>
>      Du minns vad Björn sa om att det var andra fördelare på
>      Australien-motorerna va?

Jo jag tänkte också på det.

> Generatorn är också en Bosch.
>
>      Vad har den för märkström?

90A tror jag. Inbyggd regulator.

     Funderar själv på att montera en ny elektronisk regulator i min bil
     för att få bättre lågvarvsladdning. Det är inte krämen som fattas, det
     laddar på när man varvar upp men på tomgång, med "allt nödvändigt" på,
     går det kraftigt minus i batteriet! Riktigt långvarig kökörning skulle
     kunna bli ett problem. Elektroniska regulatorer är bättre på att mata
     på fältström(?) så att det laddar även på låga varv.

Tomas